شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

-

آزمايش سيگموئيدوسكوپي

۵ بازديد

انجام آزمايش سيگموئيدوسكوپي براي تشخيص بيماري هاي روده

انجام آزمايش سيگموئيدوسكوپي براي تشخيص بيماري هاي روده

سيگموئيدوسكوپي يكي از روش هاي تشخيص براي انواع بيماري ها به شمار مي رود. در اين روش پزشك مي تواند با استفاده از دستگاه ناحيه سيگموئيد در روده بزرگ را بررسي نمايد و مشكلاتي نظير انواع زخم ها، پوليپ ها، سلول هاي غيرطبيعي، سرطان و … را بررسي نمايد. اين روش تشخيصي ممكن است همراه با ترس و نگراني باشد، اما بايد بگوييم سيگموئيدوسكوپي بدون درد و خونريزي انجام مي شود و مشكل خاصي را به دنبال نخواهد داشت. پس در صورت توصيه پزشك براي انجام سيگموئيدوسكوپي در انجام آن كوتاهي نكنيد.

سيگموئيدوسكوپي چيست ؟

سيگموئيد سومين كولون نزولي است، اين قسمت از روده، ركتوم را به مقعد متصل مي كند. سيگموئيدوسكوپي نوع روش درماني است كه اين امكان را به پزشك ميدهد تا داخل اين قسمت را مشاهده نمايد. اين روش با استفاده از لوله بلند و انعطاف پذيري انجام مي شود. اين لوله داراي دوربين و نور است كه به مانيتور متصل شده و به پزشك اين امكان را ميدهد كه داخل روده در قسمت سيگموئيد را مشاهده نمايد.

در آزمايش كولونوسكوپي، پزشك تمام قسمت كولون را بررسي نمايد، اما در صورتي كه تنها كولون سيگموئيد نياز به بررسي داشته باشد، از اين آزمايش استفاده مي شود.

در چه صورت سيگموئيدوسكوپي تجويز مي شود ؟

سيگموئيدوسكوپي در صورت ايجاد مشكلات و بيماري هاي مربوط به روده كاربرد دارد. به طور كل در صورت بروز علائم زير جهت بررسي علت مشكل از سيگموئيدوسكوپي استفاده مي شود :

بسته به سابقه خانوادگي و شرايط فرد ممكن است، انجام اين آزمايش از سن ۵۰ سالگي هر ۵ سال يكبار تكرار شود.

قبل از انجام سيگموئيدوسكوپي

قبل از انجام اين آزمايش لازم است، مراحلي را طي كرده و روده را به طور كامل تخليه نماييد تا براي انجام آزمايش آماده شود. براي اين امر لازم است از ۳ روز قبل از انجام آزمايش از غذاهاي آبكي مصرف نماييد. ممكن است براي اين منظور پزشك مصرف داروهاي ملين را نيز تجويز نمايد.

در اين دوران از مصرف غذاهاي قرمز رنگ خودداري نماييد، زيرا ممكن است در نتايج آزمايش با خون اشتباه گرفته شود. در صورت مصرف هرگونه دارو يا مكمل پزشك خود را در جريان بگذاريد.

در طول سيگموئيدوسكوپي

براي انجام سيگموئيدوسكوپي ممكن است پزشك از داروهاي آرام بخش و يا بي حسي موضعي استفاده نمايد، اما معمولاً بيمار بي هوش نمي شود،ق زيرا ممكن است پزشك به مكالمه با بيمار نياز داشته باشد. براي اين منظور لازم است بيمار به سمت چپ بدن خود دراز بكشد تا پزشك بتواند سيگموئيدسكوپ را وارد مقعد نموده و به راحتي قسمت انتهايي روده را بررسي نمايد.

در حين آزمايش از طريق اين لوله مقداري هوا وارد كولون مي شود، تا كولون باز تر شود. در صورتي كه در طول آزمايش احساس راحتي نمي كنيد، اين موضوع را با پزشك در ميان بگذاريد.

اگر در طول آزمايش پزشك پوليپ و با بافت غير طبيعي را مشاهده نمايد با استفاده از دستگاه مخصوصي آن را از بين برده و نمونه اي را جهت بررسي هاي بيشتر به آزمايشگاه مي فرستد. مدت زمان انجام آزمايش سيگموئيدوسكوپي بين ۱۰ الي ۳۰ دقيقه متغير است.

بعد از سيگموئيدوسكوپي

بعد از انجام آزمايش معمولاً بيمار درد چنداني نداشته و مي تواند به زندگي عادي خود بازگردد. تنها در صورتي كه بي حسي تزريق شده باشد، نياز به همراه خواهد داشت. بعد از سيگموئيدوسكوپي در صورت برداشت پوليپ ممكن است بيمار دچار خونريزي شود كه بعد از مدتي رفع مي شود. همچنين انبساط و انقباض عضلاني نيز امر طبيعي است. اما در صورت بروز هر يك از علائم زير لازم است با پزشك مشورت نماييد :

  • درد شكم
  • سرگيجه
  • مدفوع خوني
  • تب
تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.