جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

-

مراقبت هاي پس از عمل جراحي كيست مويي

۸ بازديد

در روش جراحي باز پس از اتمام عمل جراحي، محل زخم با پانسمان فشرده پر مي شود و بسته به نظر پزشك پس از يك الي دو روز پانسمان خارج خواهد شد. در اين زمان حفره اي تو خالي وجود خواهد داشت كه عليرغم ظاهر ترسناكي كه دارد فاقد خطر جدي است.

1- در روش جراحي باز پس از اتمام عمل جراحي، محل زخم با پانسمان فشرده پر مي شود و بسته به نظر پزشك پس از يك الي دو روز پانسمان خارج خواهد شد. در اين زمان حفره اي تو خالي وجود خواهد داشت كه عليرغم ظاهر ترسناكي كه دارد فاقد خطر جدي است.
لازم است كه روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم كه حاوي چند قطره بتادين است، نشست، طوري كه زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ كند و ترشحات آن را تميز كند. سپس موضع خشك مي شود و با گاز مرطوب روي آن پوشانده مي شود.
بافت طبيعي كه تدريجا در اين مكان تشكيل مي شود رنگ قرمز يا صورتي دارد. گاهي نيز بافت زرد رنگي ايجاد مي شود كه لازم است با كشيدن گاز مرطوب به روي آن، تميز گردد. در صورتي كه اين كار باعث درد شديد شود، مي توان قبل از آن چند قطره محلول بي حس كننده مثل ليدوكائين داخل زخم ريخت و پس از چند دقيقه كار تميز كردن را شروع نمود.
مصرف داروي مسكن در موارد درد شديد توصيه مي شود.
بسته به صلاحديد پزشك، گاهي از پمادهايي كه رشد بافت را تسريع مي كنند، يا پمادهايي كه بافت هاي غير مفيد را حل مي كنند استفاده مي شود.
حجم ترشحات پس از يك هفته كاهش پيدا مي كند و فرد پس از يك هفته مي تواند فعاليت هاي خود را شروع كند.

2- در روش جراحي بسته، به طور معمول پانسمان اوليه به مدت سه الي پنج روز در محل حفظ مي شود و در صورت تداوم ترشحات، تعويض پانسمان توصيه مي شود.
بسته به نظر پزشك گاهي پماد چرك خشك كن موضعي يا داروي چرك خشك كن خوراكي تجويز مي شود. بسته به نظر پزشك، گاهي در محل زخم درن گذاشته مي شود. درن لوله اي است كه ترشحات را از محل زخم خارج مي كند ( در مورد مراقبت از درن از پزشك خود راهنمايي بگيريد).
معمولا بخيه ها پس از يك الي دو هفته خارج مي شوند و پس از حدود يك هفته فعاليت هاي خود را مي توانيد آغاز كنيد. 

كيست مويي

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.